Prodej bez realitky

V tomto krátkém článku bych se rád pozastavil nad problematikou prodeje nebo pronájmu nemovitosti bez realitky. To jest na vlastní pěst. Jak se říká, když jsem o něčem četl nebo to viděl, zákonitě tomu rozumím. A platit provizi realitnímu makléři vážně nechci. Pokud by se udělala nějaká anketa ohledně oblíbenosti realitních makléřů mezi populací, obávám se, že by získaná data nebyla příliš lichotivá. Označení realitní makléř má zpočátku pro mnoho lidí stejný účinek, jako pro alergika psí nebo kočičí chlupy. Je to správné? Je to zasloužené? Těžko obecně hodnotit a najít odpovídající příčiny. Každopádně bez ohledu na různé polemiky, vede to ke snaze majitelů prodávat si nemovitost s absencí experta v oboru. Má to ale význam? Dá se prodej zvládnout bez realitního makléře?

Prodej bez realitky většinou není nejlepší volba.

Zajisté to možné je. V Rusku si lidé běžně prodávají nemovitosti sami, v Americe by to ale nikoho ani nenapadlo. Když vás bude bolet zub, rovněž si s tím určitě poradíte. Vezmete kleště a trhnete (Zakřenili jste se stejně jako já při psaní?). Problém tím pravděpodobně vyřešíte, ale byla to nejlepší možná volba? V civilizované společnosti rozhodně ne. Stejné je to s prodejem bytu, domu, chaty nebo čehokoliv jiného. Prodej nemovitosti není POUHÉ vložení inzerátu na realitní web. Při samoprodeji vnímám největší úskalí popsané v následující části článku.

Začnu cenou nemovitosti a jejím nastavením. Jako správný samoprodejce se podívám na jiné inzeráty nabízených nemovitostí, subjektivně posoudím stav a nějak “nastřelím” cenu. Když mě napadne podívat se na cenové mapy, budu se “právem” považovat za odborníka. V praxi to ovšem nestačí a mnohdy tento přístup vede ke zbytečnému prodlužování prodeje. Každý by rád prodal za víc peněz, tomu rozumím. Ale kupující smýšlí stejně, jen chce dosáhnout pravého opaku. Opít rohlíkem se nenechá. V takovém případě přichází přidaná hodnota realitního makléře a jeho zkušeností. O schopnosti vyjednávat o ceně s potenciálním kupujícím ani nemluvím.

Ruku v ruce s cenou jde i prezentace samotné nemovitosti. Mám nový mobil se super foťákem, to musí na fotky stačit, slýchávám. V době Instagramu a dalších sociálních sítí je každý expert na fotografování. Skutečnost je žel o poznání jiná. Stejné platí pro natáčení videoprohlídky. Profesionálové si na focení a točení nekupují techniku za desítky tisíc jen proto, že neví co s penězi (čest výjimkám :-)). Nakonec i laik se zrcadlovkou za milion bez potřebných zkušeností nepořídí fotku precizně. Vybíráme si očima a pokud chceme něco koupit, musí nás to doslova strhnout. A kde máme přípravu nemovitosti na prodej (homestaging) nebo vizualizaci jednotlivých místností? Ale o tom možná někdy příště. Zamýšleli jste se vlastně někdy nad tím, jakým způsobem svoji prodávanou nemovitost pojmout z hlediska marketingové strategie? Je důležité stanovit si cílového kupce, který nejvíce odpovídá vaší nabídce a který bude ochoten zaplatit plnou cenu. Od toho tu je expert přes reality.

Vše, co jsem doposud popsal, je jen část celého procesu prodeje. Jen málo klientů, se kterými jsem jednal, vědělo, jaké dokumenty potřebuje. Víte například, že průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) musíte kupujícímu předat nejpozději v den podpisu kupní smlouvy, neboť vám to ukládá zákon? Takto bych mohl ještě pokračovat. Naprosto stěžejním dokumentem je ovšem kupní smlouva, kterou vyřešit stažením vzoru z internetu, považuji za skutečný hazard. Skvěle ošetřená smlouva je stejné požehnání, jako šálek vody na vyprahlé poušti.

Na konec vám položím velmi důležitou otázku. Co je podle vás nejdůležitější veličina na světě? Podle mého názoru je to čas. Netravte jej činnostmi, které může převzít realitní makléř (je to ostatně jeho práce). Bavte se s rodinou nebo řešte jiné neodkladné činnosti, ale rozhodně jím bezmyšlenkovitě neplýtvejte. Protože kdo vám vrátí čas, který strávíte prodejem? Nikdo!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.